achtergrond

Geenstijl

Ombudsman: Overheid stoot zich meer dan twee keer aan dezelfde herstelsteen

Nieuw rapport, zelfde conclusies

Waren we maar Nationale Ombudsman geworden. Dan konden we niet alleen een ton aan reiskosten declareren, maar tevens ieder jaar dezelfde kritiek op de overheid telkens in nieuwe rapporten gieten en daarna heerlijk met die voetjes op het bureau ploffen, want de overheid leert toch niet. Dan krijgt u rapporten zoals die van vandaag waar uit een uitgebreide analyse van tien grote hersteloperaties blijkt dat de overheid te weinig luistert naar burgers, niet leert van eerder gemaakte fouten en te veel gevangen zit in het eigen bureaucratisch proces waardoor de focus vooral ligt op voortgangsrapportages en beleidsprotocollen en te weinig op de slachtoffers zelf. Belangrijke conclusies die we herkennen uit eerdere schrijfsels van de Ombudsman. Zoals hier bij de afhandeling van de watersnood in Limburg waar hij al opmerkte dat "er onvoldoende werd gekeken naar persoonlijke situaties". Of hier bij hersteloperatie van de toeslagenaffaire die wordt omschreven als traag en ingewikkeld. En hier in 2018 waar hij al opriep om te leren van de hersteloperatie in Groningen. Keer op keer start de politiek met ambitieuze hersteloperaties en keer op keer moet de Ombudsman concluderen dat dezelfde bekende fouten blijven terugkeren. Kom op overheid, dat kan beter. Laat die man eens werken voor zijn geld!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.